Jak si v dnešní době správně vybrat leteckou školu

Projekt transparentnost
leteckých škol

V posledních letech byl zaznamenán zvyšující se zájem o rekreační i profesionální motorové létání. Patříte-li mezi nadšence tohoto koníčku, nebo byste se rádi stali profesionálními piloty, jste tu správně.

S nárůstem poptávky o letecké výcviky na českém trhu vzniklo hned několik leteckých škol, nabízejících širokou škálu leteckých výcviků. Pro začátek je tedy důležité si ujasnit, co od létání vlastně očekáváte a jakou cestou se vydat. Obě dvě cesty většinou začínají stejně, a to výcvikem PPL(A) – výcvik soukromého pilota. Pokud se chcete věnovat létání pouze rekreačně, můžete zvolit také pilotní výcvik v ultralehkých letadlech UL či LAPL, který je kompromisem mezi pilotními licencemi UL a PPL(A). V případě, že se chcete stát profesionálem v letectví, je nutné nakonec stejně absolvovat kurz PPL(A) – pro držitele UL či LAPL licence s úlevami na konečném počtu hodin výcviku.

Licence soukromého pilota PPL(A) vám umožní létat na neobchodních letech, tedy pro soukromé účely. Rozhodnete-li se létáním i živit, tato licence pro vás bude nezbytným základním kamenem pro kariéru dopravního (obchodního) pilota. Nalétané hodiny z výcviku PPL(A) se vám započítávají do pokračujících výcviků. Pokud vše výše uvedené shrneme, můžeme říci, že licence PPL(A) je jednou ze vstupenek do světa letectví, a také jedním z hlavních kritérií pro výběr letecké školy.

Jak si tedy správně vybrat leteckou školu?

V následujícím textu jsme přehledně popsali nejdůležitější kritéria pro správný výběr kvalitní a férové letecké školy.
1

Na dojezdové vzdálenosti záleží

Ačkoliv se vzdálenost letiště od vašeho bydliště může zdát jako nepodstatná, pamatujte, že pilotní výcvik je časově náročný a dlouhé prodlevy mezi jednotlivými částmi výcviku mohou vést k navýšení konečné ceny za službu. Představte si to například jako v autoškole – jakmile je prodleva mezi jednotlivými lekcemi delší než jeden týden, je velmi pravděpodobné, že se při další jízdě jednoduše nerozjedete.

V ideálním případě je dobré zvolit takovou leteckou školu, kam jste schopni dojíždět přibližně dvakrát týdně, aby nebylo nutné přeplácet stanovenou cenu výcviku z důvodu nutnosti opakování pilotních lekcí.
2

Číst smluvní podmínky se vyplatí

Létání je business, což dává leteckým školám mnoho příležitostí k neférovému jednání a cenovým trikům.

Pro začátek je dobré připravit se na výdaje přesahující stovky tisíc. Některé letecké školy nabízí splátkové kalendáře – tedy platbu na dvakrát, třikrát apod., kdy si pouze předplácíte kredity na určité období. Reálně je však dobré mít veškeré finanční prostředky již při začátku výcviku. Vyhnete se tak platební neschopnosti, která vede k dočasnému přerušení výcviku. Po delší pauze se za kniplem můžete stát opět nejistými a bude nutné přelétávat stanovené hodiny – dojte tedy ke zvýšení ceny výcviku.

Velmi důležitou věcí při výběru letecké školy je smlouva, kde platí jedno z nejzákladnějších pravidel, a to je čtěte, co podepisujete. Nedoporučuje se podepisovat smlouvu, která se vztahuje na všechny fáze výcviků najednou (platí především pro zájemce, kteří se létáním chtějí do budoucna živit). Podpisem takové smlouvy sami sebe připravíte o možnost změny letecké školy v případě nespokojenosti s kvalitou poskytovaných služeb jelikož vzhledem k výši stanovených STORNO poplatků už z takové školy většinou "chtě nechtě" neodejdete. V případě předplacených hodin (kreditu) vám se změnou školy v průběhu výcviku kredit většinou propadá, proto vybírejte skutečně pečlivě.
3

Technická způsobilost letadel je důležitá

Za levnější cenou výcviku z pravidla nemusí stát jen skryté příplatky, ale také technická způsobilost letadlové flotily. V praxi se pak můžete setkat s letadly, která jsou určena primárně pro pilotní výcviky a servisují se u nich pouze nezbytné části. Tuto situaci lze znovu přirovnat k získání řidičského průkazu - auta pro zkušební jízdy bývají často někde promáčknutá a na spojce jde mnohdy znát, že by její obnova rovněž celkové kondici auta jen prospěla. Zkontrolujte si tedy, zda servis letadla není zanedbaný a zda ve stroji není pouze základní výbava či zastaralá avionika. Mnohdy je již na první pohled patrné, v jakém stavu letadlo skutečně je. Na jeho celkové kondici se podílí také způsob hangárování (uvnitř/venku).
4

Malá/velká Vytíženost?

Vytíženost leteckých škol je také nedílnou součástí celkového průběhu vašeho výcviku. V tomto směru rozhodně záleží na počtu zaměstnanců / instruktorů / letadel. Situace je však velmi individuální.

Existují školy, které větší počet pilotních výcviků bez problémů zvládají.  Přijme-li však škola větší počet studentů než je schopna pokrýt, může se tento fakt odrážet na ceně či kvalitě výcviku. V některých případech jsou účtovány další poplatky za to, že je vám umožněno létat v jakékoliv dny či časy, které požadujete – zaplatíte tedy jednorázový poplatek za možnost libovolné rezervace termínu. V opačném případě jednoduše čekáte až několik dní na volné letadlo či instruktora, což může v konečném důsledku prodloužit dobu i cenu vašeho výcviku. V extrémních případech může být váš výcvik z kapacitních důvodů pozastaven na několik měsíců z důvodu závazků letecké školy například s další institucí.

Aby docházelo k jednotné výuce v rámci výcviku, měli by se vám věnovat maximálně 2-3 instruktoři. Střídá-li se na vašem výcviku více instruktorů, mohou vám jejich odlišné návyky značně komplikovat výuku.
5

Není cena jako cena

Finanční prostředky jsou pro většinu začínajících pilotů nejdůležitějším kritériem pro výběr letecké školy. V tomto ohledu je nutné podotknout, že mnoho leteckých škol spoléhá na nevědomost nováčků a ve svých nabídkách výcviků nabízí většinou pouze základní cenu pronájmu letadla + instruktora, vynásobenou minimálním počtem hodin v letadle. Pokud si tedy jako budoucí pilot vyhledáte letecké školy v okolí a porovnáte si ceny výcviků dle dostupných informací na jejich webových stránkách, pravděpodobně jste se ani zdaleka nepřiblížili konečné ceně výcviku.

Abychom vám v tomto směru pomohli rozklíčovat skutečné náklady na pilotní licenci PPL(A), kterou ve většině případů zájemce začíná, rozhodli jsme se sestavit v rámci projektu Transparentnost leteckých škol jednoduchou kalkulačku pro výpočet výcviku PPL(A), díky které se dozvíte skutečnou cenu pilotního výcviku bez toho, aniž byste ve finále přeplatili několik desítek až stovek tisíc.
Nákladová položka
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
Cena letadla/hod x 45 hodin výcviku dle osnov
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
2 990 Kč
12 000 Kč
45
Instruktor x 45 hodin výcviku dle osnov
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
500 Kč
1 500 Kč
45
Kurzovné
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
5 000 Kč
15 000 Kč
1
Teorie
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
7 000 Kč
30 000 Kč
1
Přistávací poplatky
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
5 000 Kč
30 000 Kč
1
Praktická zkouška ve zvoleném typu letadla x 2 hod.
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
2 990 Kč
12 000 Kč
2
Kurz radiotelefonisty
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
2 000 Kč
7 000 Kč
1
Otázky k písemné zkoužce
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
0 Kč
4 800 Kč
1
Další poplatky
(Palivový příplatek, Pronájem sluchátek, Navigace, Navigační poplatky, Handling, Rezervace termínu, Briefing, De-briefing)
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
0 Kč
130 000 Kč
1
Celkem
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
182 030 Kč
843 300 Kč
x
DPH 21%
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
38 226 Kč
178 143 Kč
x
Zkouška radiotelefonisty
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
450 Kč
2 700 Kč
1
Písemná zkouška PPL (A)
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
4 500 Kč
4 500 Kč
1
Osvědčení zdravotní způsobilosti (Medical)
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
1 500 Kč
1 500 Kč
1
Odpovědnost za škody na letadle (pojištění)
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
4 000 Kč
5 000 Kč
1
Konečná cena výcviku s DPH 21%
Min. cena
Max. cena
Počet jednotek
Vaše zadání
230 706 Kč
1 040 143 Kč
x
Výše uvedená maximální cena výcviku je samozřejmě nepravděpodobná, počítá s nejvyššími možnými náklady a cenovými triky. Reálně se cena výcviku PPL(A) pohybuje okolo 200 – 350 tisíc včetně DPH. Bohužel skutečně existují studenti, kteří díky neznalosti cenových standardů výcviků reálně zaplatili až 850 tisíc. V průměru pak student zcela běžně přeplatí původní cenu o cca 50 – 100 tisíc.

K navýšení konečné ceny výcviku dochází nejčastěji z důvodu aplikace dalších poplatků (Palivový příplatek, Pronájem sluchátek, Navigace, Navigační poplatky, Handling, Rezervace termínu, Briefing, De-briefing). Jedná se o tzv. cenové triky leteckých škol, které vám většinou zaměstnanec letecké školy nesdělí a je potřeba se na ně konkrétně doptat. Nenechte se tedy ve svých otázkách odbýt příjemným projevem zaměstnance a dbejte na zodpovězení všech vašich dotazů. Další poplatky netvoří standardně konečnou cenu výcviku a stále existují letecké školy, které většinou žádné z nich neaplikují. Pokud si chcete být s konečnou cenou za výcvik skutečně jisti, kontaktujte pečlivě své favority a ptejte se na všechny položky uvedené v této kalkulačce pro výpočet ceny výcviku PPL(A) a vytvořte si vlastní srovnání cen. Věřte, že vám tato analýza do budoucna ušetří mnoho nepříjemností a peněz.
6

Rady a tipy na závěr

Tento projekt je v současné době jediným plně transparentním a uceleným návodem v České republice, který se otevřeně zabývá problematikou výběru férové letecké školy. Je založen na reálných zkušenostech studentů, se kterými jsme měli doposud možnost se setkat. 

Chcete-li vybrat vaší budoucí leteckou školu skutečně pečlivě, doporučujeme po přečtení tohoto projektu dodržet následujících 5 pravidel:
  1. Při výběru letecké školy používejte naší kalkulačku - nepřekvapí vás pak žádné další náklady v průběhu výcviku.
  2. Ptejte se před začátkem výcviku na vše, co vás napadne. Je to vaše investice.
  3. Nenechte se odbýt příjemným personálem, aniž by vám zodpověděl veškeré dotazy.
  4. Nespoléhejte na doporučení známých. Letecké školy v mnoha případech nabízí svým studentům provize za nově smluvené výcviky. Váš známý pak tedy nemusí zohledňovat skutečnou kvalitu školy, ale pouze vlastní provizi.
  5. Čtěte veřejně dostupné recenze.

Získejte individuální nabídku a začněte kariéru pilota ještě dnes

Děkujeme, vaše zpráva byla odeslána.
Omlouváme se! Při odesílání formuláře došlo k chybě.